BASINA VE KAMUOYUNA
Sayın Cumhurbaşkanı tarafından
"Baroların seçim sisteminde değişiklik yapılacağına" ilişkin beyanat
üzerine, konu bazı basın ve yayın organlarınca, Barolara üyeliğin zorunlu
olmaktan çıkarılacağı, her ilde birden fazla Baronun kurulmasına izin
verileceği ve seçim sisteminin değiştirileceği şeklinde haberleştirilmiştir.
Anayasamızda açıkça yazılı olduğu
üzere; Türkiye Cumhuriyeti laik, demokratik, sosyal bir hukuk devletidir. Güçlü
bir demokrasiye sahip olmanın ilk şartı, tüm dünyada da kabul edildiği üzere,
hukuk devleti ilkesinin tüm kurumları ile işler halde olmasından geçer. Hukuk
devleti; ancak güçlü, bağımsız ve tarafsız bir yargı erkinin varlığı ile hayat
bulur.
Avukatlık Kanunu'nun 1.
maddesinde yer alan “yargının kurucu unsuru olan avukat, bağımsız savunmayı
temsil eder” düzenlemesinin de bu amaca hizmet ettiği tartışmasızdır. Bu
hükmün; avukatın müvekkili ve her türlü otoriteye karşı bağımsızlığını ve
özerkliğini ifade ettiği de, kabul edilmesi gereken bir gerçektir.
Avukatın bu bağımsız ve özgür
yanının koruyucusu, milyonlarca yurttaşın temel hak ve özgürlüklerinin yılmaz
savunucuları gücünü ve kamu kurumu niteliğini Anayasadan alan bir Cumhuriyet
kurumu olan Barolardır.
Avukatlık Kanunu'nun 76. ve 95.
maddeleri ile düzenlenen “Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını savunmak,
korumak ve bu kavramlara işlerlik kazandırmak” görevi barolara meslek örgütü
olmasının yanı sıra, çağdaş bir hukuk devletinin tüm organlarıyla hakim
kılınması için çok önemli toplumsal bir rol vermektedir.
Yıllardır mesleğimizi ifa ederken
yaşadığımız yakıcı sorunlara bir türlü çare üretilmemişken, meslektaşlarımız salgının neden olduğu
etkiler nedeniyle iki ayı aşkın süredir ekonomik sorunlar ile boğuşurken,
avukatların mesleki güvenceleri her geçen gün erozyona uğratılıp savunmanın
temsilcilerini dikkate almaksızın yapılan fiili uygulamalar kural halini
alırken, bir FETÖ projesi olduğu bilinen söz konusu tartışmaların odağındaki
baroların yapısı ve seçim usulleri üzerinden yaratılan tartışmaların hangi
demokratik gerekçelere dayandırıldığı, varılmak istenen sonucun ne olduğu izaha
muhtaçtır.
Öncelikle şunu belirtmek isteriz
ki; Anayasa ve Avukatlık Kanunu'nun yüklediği görev ve verdiği yetkiye
dayanarak bağımsız savunmayı temsil etmekte olan baroların, kendi yasalarında
yapılması planlanan söz konusu değişikliğe dair görüşü sorulmamış, sürece dair
hiçbir şekilde dahil edilmemişlerdir.
Avukatların ve baroların
kendilerini ilgilendiren kanundaki düzenleme öncelikle avukatlara ve barolara
sorulmalı iken, avukatlar ve barolardan kaçırılarak taslak düzenleme yöntemi
adil, hakkaniyetli ve doğru değildir.
Gizlenen taslak sebebiyle
kamuoyuna yansıyan içerikle ilgili olarak şunu belirtmek isteriz:
1.) Demokratik bir
süreç işletilmeden ve özellikle avukatlara ve barolara görüş ve fikirleri
sorulmadan, gizli kapılar ardında yürütülen tartışmalarla baroların bu
yetkisinin budanacağı, kanunda yer alan "işlerlik kazandırmak"
kısmının çıkarılıp başka bir maddeyle baroların dava açma hakkının tamamen elinden
alınacağı anlaşılmaktadır. Bu çok tehlikeli yaklaşımın, söz konusu değişikliğin
esas emellerinden birinin yurttaşların hak ve özgürlüklerinin barolar
tarafından korunmasının önüne geçmek olduğu aşikardır.
2.) Taslak bugüne kadar
barolarla paylaşılmasa da; basına yansıyan ve yine yetkili ağızlarca da ifade
edilenlerden öğrenebildiğimiz kadarı ile; bir ilde birden fazla baro kurulması,
barolara üyeliğin zorunluluk kapsamından çıkartılması, Avukatlık Kanunundaki
mevcut seçim sistemi yerine nispi temsil sisteminin getirilmesi, delege sayılarının
değiştirilmesi ve avukatlar ile barolara verilen “Hukukun üstünlüğünü ve insan
haklarını savunmak, korumak ve bu kavramlara işlerlik kazandırmak” hak ve
görevine ilişkin olan tüm bu değişiklik taleplerinin Avukatlık Kanunundaki
mevcut düzenlemeyi daha ileriye değil geriye götüren bir nitelik olduğundan, bu
girişimleri hiç kabul etmiyoruz.
3.) Bugüne kadar hiçbir
baroda hayat bulmayan ve demokratik olarak birbirini kollayan avukatlar yerine
örgütlerin, grupların etkin olacağı ve barolarla avukatların fiilen ve hukuken
bölünmesine hizmet edecek taslaktaki değişiklikler tüm avukatların ve
yurttaşlarımızın kırmızı çizgisi olmak zorundadır.
Unutulmamalıdır ki, Barolar
Cumhuriyetimizin en köklü kamu kurumlarındandır. Bu sebeple Baroların
demokratik yapısını bozacak, Baroları işlevsiz ve atıl kılacak, bağımsız ve
özgür savunmaya ket vuracak tüm girişimlerin Cumhuriyetin kuruluş felsefesine
aykırılık teşkil edeceği açıktır.
Biz aşağıda imzası bulunan
barolar, görüş ve düşüncelerimiz alınmadan, bizleri yok sayan oldubitti
şeklinde yasa değiştirmeye yönelik hiçbir antidemokratik tavrı kabul etmiyor;
savunmayı işlevsiz, iktidara bağlı ve atıl kılacak müdahalelerden vazgeçilmesi
gerektiğini bir kez daha ifade ediyoruz.
Bugün esas görevi
yurttaşlarımızın temel hak ve özgürlüklerini korumak, bağımsız yargıyı ve hukuk
devletini savunmak olan Baroları yok etmeye yönelik girişimde bulunanlar bugüne
kadar başarılı olamamıştır. Avukatlar, yurttaşlarımız ve kamuoyu bu gelişmeleri
yakından izlemektedir. Bu girişim, avukatlar, yurttaşlarımız ve kamuoyu
nezdinde unutulmayacaktır.
Tüm kamuoyuna saygılarımızla
duyururuz.
1. Adana Barosu
Başkanı Av. Veli
KÜÇÜK
2. Adıyaman
Barosu Başkanı Av. Mustafa
KÖROĞLU
3. Aksaray
Barosu Başkanı Av.
Ramazan Erhan TOPRAK
4. Amasya
Barosu Başkanı Av.
Ahmet Melik DERİNDERE
5. Ankara
Barosu Başkanı Av.
R.Erinç SAĞKAN
6. Antalya
Barosu Başkanı Av.
Polat BALKAN
7. Ardahan
Barosu Başkanı Av. Osman
Nuri YILDIZ
8. Artvin
Barosu Başkanı Av.
Ali Uğur ÇAĞAL
9. Aydın Barosu
Başkanı Av. Gökhan
BOZKURT
10. Balıkesir
Barosu Başkanı Av. Erol
KAYABAY
11. Bartın Barosu
Başkanı Av. Ferhat
PARLATIR
12. Batman Barosu
Başkanı Av. Abdülhamit
ÇAKAN
13. Bilecik
Barosu Başkanı Av.
Halime AYNUR
14. Bingöl Barosu
Başkanı Av. Hanifi
BUDANCAMANAK
15. Bitlis Barosu
Başkanı Av. Fuat
ÖZGÜL
16. Burdur Barosu
Başkanı Av. Ramazan
GEDİK
17. Bursa Barosu
Başkanı Av. Gürkan
ALTUN
18. Çanakkale
Barosu Başkanı Av. Bülent
ŞARLAN
19. Denizli
Barosu Başkanı Av.
Müjdat İLHAN
20. Diyarbakır
Barosu Başkanı Av. Cihan
AYDIN
21. Düzce Barosu
Başkanı Av. Azade AY
22. Erzincan
Barosu Başkanı Av. Adem
AKTÜRK
23. Eskişehir
Barosu Başkanı Av.
Mustafa ELAGÖZ
24. Gaziantep
Barosu Başkanı Av. Bektaş
ŞARKLI
25. Giresun
Barosu Başkanı Av.
Soner KARADEMİR
26. Hakkari
Barosu Başkanı Av.
Ergün CANAN
27. Hatay Barosu
Başkanı Av. Ekrem
DÖNMEZ
28. Isparta
Barosu Başkanı Av.
Ünsal ÇANKAYA
29. İstanbul
Barosu Başkanı Av.
Mehmet DURAKOĞLU
30. İzmir Barosu
Başkanı Av. Özkan
YÜCEL
31. Kars Barosu
Başkanı Av. İbrahim
BAŞTİMAR
32. Kayseri
Barosu Başkanı Av.
Cavit DURSUN
33. Kırıkkale
Barosu Başkanı Av. Talat
APAYDIN
34. Kırklareli
Barosu Başkanı Av. Turgay
HINIZ
35. Kocaeli
Barosu Başkanı Av.
Bahar GÜLTEKİN CANDEMİR
36. Malatya
Barosu Başkanı Av.
Enver HAN
37. Manisa Barosu
Başkanı Av. Ali ARSLAN
38. Mardin Barosu
Başkanı Av. İsmail
ELİK
39. Mersin Barosu
Başkan Av. Bilgin
YEŞİLBOĞAZ
40. Muş Barosu
Başkanı Av.
Feridun TAŞ
41. Niğde Barosu
Başkanı Av. Osman
ÇİMEN
42. Ordu Barosu
Başkanı Av. Haluk Murat
POYRAZ
43. Siirt Barosu
Başkanı Av. Nizam
DİLEK
44. Şanlıurfa
Barosu Başkanı Av.
Abdullah ÖNCEL
45. Şırnak Barosu
Başkanı Av.
Nuşirevan ELÇİ
46. Tekirdağ
Barosu Başkanı Av. Sedat
TEKNECİ
47. Trabzon
Barosu Başkanı Av.
Sibel SUİÇMEZ
48. Tunceli
Barosu Başkanı Av.
Kenan ÇETİN
49. Van Barosu
Başkanı Av.
Zülküf UÇAR
50. Yalova Barosu
Başkanı Av. Fedayi
DOĞRUYOL
51. Zonguldak
Barosu Başkanı Av. Özel
EROĞLU